Thursday, June 23, 2011

Hukuman Bunuh, Apa Kisah Disebaliknya?

Yang saya tahu hukuman bunuh di dalam gambar ini dijalankan di negara China. Sebab musababnya tidak saya ketahui dan tidak saya mahu tahu kerana saya ingin cuba mengarang cerita dari gambar ini. Semoga roh gadis atau perempuan yang dibunuh di sini tenang dan aman di sana walaupun cara kematiannya pasti tidak direstuinya. Setahu saya, ramai di kalangan orang berbangsa China atau barangkali lebih tepat yang beragama Buddha percaya bahawa mereka akan dihidupkan semula dengan pelbagai bentuk dalam nafas dan tubuh orang lain tetapi rohnya tetap sama dimana ianya dilahirkan lagi dan lagi sehingga kiamat.

Berbalik kepada cerita dari pengamatan gambar, marilah kita sama-sama cuba 'mereka' cerita kenapa dan mengapa ini terjadi. Cerita disebalik pembunuhan dan motif terjadinya demikian. Ianya hanya rekaan semata-mata.

Anda boleh reka atau menjawab soalan-soalan yang barangkali begini:

1. Nama gadis?
2. Umur gadis?
3. Latar keluarga?
4. Ada kekasih?
5. Kenapa ditangkap?

.....dan sebagainya..... Barangkali ada yang boleh mentafsir dengan tepat cerita sebenar di sebaliknya.....

Ada berani? :) Silakan...mulakannya di kotak komen...

Shahriza Mahmud
MK 23 Jun 10:25am

1 comment:

  1. sbb polis2 tu nmpk kalut smcm je, mybe bkn nk hukum bunuh pmpn tu, mybe dia br diselamatkn dr apa2 situasi

    ReplyDelete

Jangan pergi tanpa ucapan takziah atau sebarang doa mahupun kata biasa. Tenangkan roh mereka atau anda tidak akan tenang nanti.. :)

Penggali Memoir